PEMBELAJARAN JARAK JAUH PELAYANAN PRIMA PADA MASA PANDEMI COVID-19: PERSPEKTIF PENGAJAR

Dian Anggarini, Fahmi Aulia Rahman, Rohmatulloh Rohmatulloh, M Tajudin Zuhri, Iim Ibrohim

Abstract


ABSTRACT

Distance learning of excellent service training for museums gave the lowest performance results compared to other trainings. The purpose of this study is to answer how teachers facilitate distance learning related to aspects of their teaching styles and strategies. The study method used a qualitative approach, the participants are two teachers. The results of the study indicate that learning has placed the trainees as subjects who have a role and independence to carry out their learning activities. But on the other hand, teachers also still have various obstacles in delivering this fun learning. This deficiency becomes an input for further improvement, especially the development of teaching styles and strategies for various participants who have different educational backgrounds, positions, and talents.

 

ABSTRAK

Pembelajaran jarak jauh pada pelatihan pelayanan prima untuk museum memberikan hasil yang paling rendah kinerja dibandingkan pelatihan lainnya. Tujuan penelitian ini untuk menjawab bagaimana pengajar dalam memfasilitasi pembelajaran jarak jauh terkait dengan aspek gaya dan strategi mengajarnya. Metode penelitian menggunakan pendekatan kualitatif partisipannya berjumlah dua pengajar pelayanan prima Kementerian Energi dan Sumber Daya Mineral. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran telah menempatkan peserta pelatihan sebagai subjek yang memiliki peran dan kemandirian untuk melakukan kegiatan belajarnya. Namun di sisi lain, pengajar juga masih memiliki berbagai kendala dalam menyampaikan pembelajaran yang sesuai kebutuhan peserta pelatihan. Kekurangan ini menjadi masukan perbaikan selanjutnya khususnya perbaikan gaya dan strategi mengajar untuk beragam peserta yang memiliki latar belakang pendidikan, jabatan, dan talenta yang berbeda.


Keywords


Pembelajaran jarak jauh, pelatihan, pelayanan prima

Full Text:

PDF

References


Abidin, Zainal, Adeng Hudaya, and Dinda Anjani. 2020. “Efektivitas Pembelajaran Jarak

Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19.” Research and Development Journal of

Education Special Ed: 131–46.

Aunurrahman. 2014. Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Chaney, Beth H. 2006. Review Literature And Arts of The Americas History, Theory, and

Quality Indicators of Distance Education: A Literature Review. Texas.

Creswell, John W. 2007. Qualitative Inquiry and Research Design, Choosing Among Five

Approaches. Thousand Oaks: SAGE Publications.

Fojtík, Rostislav. 2018. “Problems of Distance Education.” International Journal of

Information and Communication Technologies in Education 7(1): 14–23.

Junedi, Beni, Isnaini Mahuda, and Jaka Wijaya Kusuma. 2020. “Optimalisisi Keterampilan

Abad 21 Dalam Proses Pembelajaran Pada Guru.” Transformasi: Jurnal Pengabdian

Masyarakat 16(1): 63–72.

Mercado, Cecilia A. 2008. “Readiness Assessment Tool for An ELearning Environment

Implementation.” Fifth International Conference on eLearning for Knowledge-Based

Society (2005): 1–11.

Miles, Matthew B, and A. Michael Huberman. 1994. Qualitative Data Analysis: An

Expanded Sourcebook. Thousand Oaks: SAGE Publications.

Munir. 2009. Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi.

Bandung: Alfabeta.

Nindiati, Dina Sri, and FKIP. 2020. “Pengelolaan Pembelajaran Jarak Jauh Yang

Memandirikan Siswa Dan Implikasinya Pada Pelayanan Pendidikan.” JOEAI: Journal

of Education and Instruction 3(1): 14–20.

Pakpahan, Roida, and Yuni Fitriani. 2020. “Analisa Pemafaatan Teknologi Informasi

Dalam Pemeblajaran Jarak Jauh Di Tengah Pandemi Virus Corona Covid-19.”

JISAMAR (Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and

Researh) 4(2): 30–36.

Rahmawati, Septiana Dwi. 2009. “Kendala Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh Melalui

Internet Pada Mahasiswa PJJ S1 PGSD Universitas Negeri Semarang.” Universitas

Negeri Semarang.

Sadeghi, Manijeh. 2019. “A Shift Form Classroom to Distance Learning: Advantages and

Limitation.” Internasional Journal of Reserach in Englissh (IJREE) 4(1): 80–88.

Sagala, Syaiful. 2013. Konsep Dan Makna Pembelajaran: Untuk Membantu Memecahkan

Problematika Belajar Dan Mengajar. Kesebelas. Bandung: Alfabeta.

Schunk, Dale H. 2012. Learning Theories: An Educational Perspective. Boston: Pearson.

Shachar, M, and Y Neumann. 2010. “Twenty Years of Research on the Academic

Performance Differences between Traditional and Distance Learning: Summative

Meta-Analysis and Trend.” MERLOT Journal of Online Learning and Teaching 6(2):

–34. http://jolt.merlot.org/vol6no2/shachar_0610.pdf.

Syah, Muhibbin. 2016. Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Wena, Made. 2009. Startegi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.52596/ja.v5i2.122

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Kementerian Energi dan Sumber Daya Mineral

Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia ESDM

Pusat Pengembangan Sumber Daya Manusia Aparatur

Jl. Cisitu Lama No. 37 Bandung Tlp. 022 - 2502428 Fax. 022 - 2506224 Email : info.ppsdma@esdm.go.id